Historia kontenerów

Początek XX wieku, nowojorska firma Bowling Green Lift-Van Company produkuje pierwsze metalowe skrzynie o wymiarach 18’ x 8’ x 8’, które zapoczątkowały rewolucję w transporcie lądowym. Kilkadziesiąt lat później, w 1956 r. w pierwszy na świecie komercyjny rejs z Newark Port wyrusza Ideal X, statek, który na swoim pokładzie mieści 58 kontenerów.

Historia kontenerów – kiedy pojawiły się pierwsze kontenery na świecie?

Pierwsze na świecie kontenery pojawiły się na początku XX wieku w Nowym Jorku. Służyły one głównie do transportu drogą lądową:

  • mebli,
  • narzędzi,
  • sprzętów,
  • przedmiotów o dużych gabarytach.

Zastosowanie znalazły również w przewozie bagaży pasażerów pociągu Golden Arrow relacji Londyn-Paryż.

Inicjatywę dotyczącą kontenerów w Polsce po raz pierwszy wykazał ppłk. inż. Stanisław Rodowicz, który w 1919 r. opracował pierwszy projekt systemu kontenerowego w naszym kraju. Projekt Rodowicza zawierał kompletne rozwiązania w postaci pojazdów szynowych i aż czterech wersji kontenerów transportowych. Pięć lat później, spod ręki Rodowicza wyszło również opracowanie projektu motorowej dźwignicy kolejowej, która służyć miała do załadunku kontenerów, niestety prawdopodobnie ze względu na ograniczenia technologiczne w tamtych czasach rozwiązanie to pozostało w fazie projektu i nigdy nie doczekało się prototypu.

Malcolm McLean — prekursor transportu kontenerowego

Prekursorem współczesnego transportu kontenerowego jest Amerykanin Malcolm McLean, człowiek, który inwestując cały swój majątek w przebudowę tankowca na kontenerowiec zrewolucjonizował transport morski. 26 kwietnia 1956 roku, zmodyfikowany tankowiec T-2 z czasów II wojny światowej wypływa z Portu Newark w New Jersey w pierwszy na świecie komercyjny rejs jako kontenerowiec s/s „Ideal X”.

Długi na 160 i szeroki na 21 metrów statek zmierzał do Portu Houston w Teksasie mieszcząc na swoim pokładzie 58 kontenerów. Gdy po pięciu dniach statek zacumował u wybrzeża Teksasu, miał już zarezerwowane miejsce na transport kontenerów z powrotem na północ. Ten moment zapoczątkował rozkwit transportu morskiego. Dzięki rozwiązaniom wprowadzonym przez McLeana zaczęto inwestować w modernizację portów, standaryzację kontenerów a także przystosowanie ich do piętrzenia. Aby dostosować porty do masowego transportu kontenerowego potrzeba było usprawnić całą ich infrastrukturę, wyposażyć w nowoczesne narzędzie oraz duże żurawie portowe.

Transport kontenerowy w Europie — jak to się zaczęło?

Historia morskiego transportu kontenerowego w Europie zaczyna się wraz z pierwszym statkiem tego typu, który 3 maja 1966 roku zawinął do portu w Rotterdamie.  S/S „Fairland”, który zasilając flotę amerykańskiej firmy Sea Land 23 kwietnia 1966 roku wyruszył z portu Elizabeth w stanie New Jersey z ładunkiem liczącym 226 kontenerów. W 1967 roku wymiana towarowa pomiędzy Stanami a Europą zyskała na znaczeniu, a kolejne europejskie porty zaczęły obsługiwać amerykańskie kontenerowce. W rotterdamskim porcie powstał pierwszy w Europie terminal kontenerowy stając się wtedy jednym z największych portów na świecie. W 1968 roku, po początkowych trudnościach związanych z różnicami kontenerów amerykańskich i europejskich, doszło do ich standaryzacji dzięki osiągnięciu kompromisu przez ISO, co skutkowało znacznymi ułatwieniami w wielu kwestiach transportu.

Konteneryzacja  – zalety

Konteneryzacja zapoczątkowana przez amerykańskiego biznesmena skutkowała obniżeniem kosztów, a także czasu transportu, co z kolei pomogło w rozwoju handlu międzynarodowego, ale to nie wszystkie z zalet kontenerów, które dziś możemy zaobserwować. Najważniejszą cechą tytułowych pudeł jest przede wszystkim ich funkcjonalność oraz trwałość, dzięki czemu znajdują zastosowanie nie tylko w transporcie, ale i w innych dziedzinach. Kompromis osiągnięty przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) pozwolił ujednolicić wymiary, sposób mocowania, oraz elementy konstrukcji kontenerów, co czyni je modułową bazą pod różne projekty i konfiguracje, a co za tym idzie – nic nie stoi na przeszkodzie, aby z kontenerów stworzyć kwatery mieszkalne, biura, szatnie, magazyny czy nawet pięciogwiazdkowe hotele modułowe. Uniwersalność, modułowość, prostota oraz trwałość czynią kontenery technologią niezawodną, stale podatną na długofalowy rozwój, co z kolei daje gwarancję, że będą one służyć latami.

Pozdrawiamy
SeaBox

Źródła : https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Ideal_X. Obraz cyfrowy. https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Ideal_X#/media/File:Type_T2-SE A1_tanker_Hat_Creek_underway_at_sea_on_16_August_1943.jpg, 4 stycznia 2002. Sieć: 07 lutego 2020.