Rodzaje kontenerów

Owoce, gaz ziemny, autobus, węgiel, mięso, złom – czy mają ze sobą coś wspólnego?

Zdawało by się że nie, a jednak. Każdą z tych rzeczy i tysiące innych można wysłać kontenerem w (prawie) dowolne miejsce na świecie. Potrzebujemy do tego tylko odpowiedniego kontenera.

Gęsia szyja, a może żebro boczne? Bynajmniej nie oznaczają one nazwy potraw, które moglibyśmy zamówić w dobrej restauracji. Są to, rzecz jasna, jak się pewnie domyślacie elementy konstrukcji najbardziej pospolitego kontenera 1 TEU (twenty foot equivalent unit), czyli 20-stopowego. Ale zacznijmy od początku.

Aby w ogóle mówić o kontenerze, nie ważne jakiego rodzaju, czy o cysternie, platformie, chłodni czy typowej dwudziestce – potrzebujemy ramy. Każdy uniwersalny kontener morski swoją konstrukcję opiera na stalowej ramie, w której skład obowiązkowo wchodzą:

  • Cztery podłużnice
  • Cztery słupki narożne
  • Cztery belki poprzeczne
  • Naroża kontenerowe

Jeśli jest rama, to i połowa sukcesu, chociaż nie zawsze połowa, bo przykładem kompletnego kontenera na samej stalowej ramie może być kontener – cysterna, który składa się w zasadzie z ramy i… cysterny. Przejdźmy zatem do przedstawienia najpopularniejszych wariantów stalowych pudeł, które wyróżnia się ze względu na przeznaczenie oraz rozwiązania konstrukcyjne.

KONTENERY UNIWERSALNE ( general purpose container)

Czyli standardowe kontenery ogólnego użytku w najbardziej znanej formie, wyposażone w dach, podłogę, oraz drzwi czołowe . Bez problemu wypełnimy  je wszelkiego rodzaju drobnicą, czyli skrzyniami, workami, ładunkiem sypkim, począwszy od kawy, zboża, soli, orzechów, aż po węgiel, żwir czy żużel. Obecnie wyróżnia się trzy rodzaje tych kontenerów. Najpopularniejszy z nich, czyli 20 Standard, następnie 40 Standard, oraz największy z rodziny tzw. High Top, który jest najdłuższy i najwyższy.

KONTENERY SPECJALNEGO PRZEZNACZENIA

Pomimo tego, że kontenery, które opisujemy poniżej wyglądają bardzo podobnie do tych uniwersalnych, to ze względu na ich modyfikacje nie możemy ich zaliczyć do tego grona, ponieważ „tuning” każdego z nich ma znaczny wpływ na to, do czego będą służyć, a zazwyczaj są to określone cele. Każdy z nich najczęściej występuje w rozmiarach zarówno
1 jak i 2 TEU. Oto najpopularniejsze ze specjalistycznch kontenerów:

  • Kontener bocznodrzwiowy (open sided container) – uniwersalny kontener, który 2posiada dodatkowe drzwi na jednej ze swoich ścian, co znacznie ułatwia dostęp do jego zawartości. Bardzo dobre rozwiązanie dla kontenera magazynowego.
  • Kontener z otwartym dachem (hard top / open top container) – w zależności od wybranego wariantu mamy możliwość demontażu dachu stalowego, lub wodoszczelnej plandeki, co pozwala na załadowanie skrzyni towarem ponadgabarytowym, który ze względu na swoje rozmiary nie może być załadowany przez drzwi czołowe.
  • Kontener z otwartym dachem i bokami (flat rack container) – będziemy go potrzebować gdy ci panowie wyżej nie sprostają naszym wymaganiom. Wzmocniona podłoga, liczne uchwyty mocujące, a także możliwość wyposażenia kontenera w kłonice pozwolą nam przewieźć w tym sprzęcie autobus czy campera. Flatracki można łączyć ze sobą aby stworzyć platformy do przewożenia towarów niekontenerowych.
  • Kontener platforma (platform container) – najbardziej pojemny z opisywanych. Superciężkie i ponadgabarytowe ładunki? Kombajn? Jacht? Nie ma problemu. Deklasująca poprzedników ładowność maksymalna w wersji czterdziestostopowej wynosi prawie 40 ton. Tak samo jak flat racki, przystosowane są do łączenia. Wzmacniane podłogi, i liczne uchwyty mocujące, to podstawa w tego typu kontenerze.

KONTENERY DO ŁADUNKÓW SPECJALNYCH (specific cargo container)

Przystosowane do towarów takich jak ciecz, żywność, bądź chemikalia, które potrzebują odpowiednich warunków do ich transportu. Kontenery tego typu zazwyczaj posiadają liczne modyfikacje, są często gruntownie przebudowywane oraz wyposażane w dodatkowe urządzenia, na przykład takie, które monitorują i regulują temperaturę jak w przypadku kontenera chłodniczego, który pozwolimy sobie przedstawić jako pierwszy.

  • Kontener chłodniczy (refrigerated container) – wyposażony jednostkę chłodzącą, przystosowany jest do transportu towarów, które wymagają stałej temperatury.
    W tego typu kontenerach głównie transportuje się żywność w postaci mrożonek, ale także świeże ryby, mięso, owoce a także farmaceutykę. Taką chłodnię możemy całkiem śmiało nabyć w wersji dwudziesto jak i czterdziestostopowej.
  • Kontener – cysterna (tank container) – opisany jako przykład na samym początku artykułu, wyróżnia się przede wszystkim konstrukcją. Umieszczona w ramie kontenera cysterna jest w stanie przetransportować różnego rodzaju ciecz, w zależności od rodzaju cysterny. Począwszy od wody mineralnej, przez soki, mleko, wino przez nawozy, chemikalia aż po szkodliwe dla środowiska odpady chemiczne. Dla każdego rodzaju cieczy rzecz jasna przystosowana jest odpowiednia cysterna zgodnie z wymogami IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej). Wymiary tego rodzaju kontenerów są zazwyczaj bardzo zbliżone, ale same cysterny w zależności od przeznaczenia różnią się od siebie grubością ścianek, ciśnieniem operacyjnym, oraz pojemnością.

Przedstawione przez nas rodzaje kontenerów oraz ich zastosowania, to oczywiście nie wszystko. Istnieje o wiele więcej wersji stalowych skrzyń, które mają przeróżne przeznaczenie. W tym artykule chcieliśmy opisać najpopularniejsze z nich. Wspomniane w poprzednim tekście na naszym blogu cechy kontenerów, takie jak uniwersalność, modułowość oraz funkcjonalność sprawiają, że kontenery są dostosowywane do potrzeb konsumentów poprzez przeróżne modyfikacje, co sprawia że kontenerowy rynek tętni życiem i cały czas jest rozwijany.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, oraz w razie jakichkolwiek pytań – służymy pomocą.

Pozdrawiamy
SeaBox