
Kontener zbiornikowy jest znany również jako kontener cysterna i jest jednym ze specjalistycznych rodzajów kontenera morskiego. Taki kontener przede wszystkim idealnie sprawdza się do przewożenia płynnych ładunków. W jakich rozmiarach występuje, co można w nim transportować oraz jakie są zalety takiego kontenera? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej!
Kontenery zbiornikowe dają możliwość przewozu wszelkiego rodzaju cieczy, gazów i chemikaliów. Możecie w nich przewozić płyny spożywcze i przemysłowe, materiały niebezpieczne, żrące, a także wybuchowe, toksyczne i łatwopalne. Na rynku dostępne są różnego typu kontenery cysterny, z których każdy służy do określonego celu.
Kontener zbiornikowy – konstrukcja
Kontenery zbiornikowe są specjalistycznym rodzajem kontenerów, które służą między innymi do transportu gazów, cieczy lub materiałów niebezpiecznych. Zgodnie ze standardowymi specyfikacjami ISO, kontenery zbiornikowe są zwykle otoczone stalową ramą o wymiarach 20 ‘x 8′ x 8,6’ (rozmiar w stopach). Są to ogólne, międzynarodowe standardowe wymiary kontenera 20-stopowego. Zbiorniki, które zamknięte są w stalowej ramie, najczęściej są produkowane ze stali nierdzewnej, otoczone izolacją i zewnętrzną warstwą aluminium lub poliuretanu. Cysterna wyposażona jest zazwyczaj we włazy i zawory, które służą do jej obsługi. Istnieją również rodzaje kontenerów zbiornikowych, które podzielone są na kilka komór. W każdej z nich możecie transportować inny ładunek. Kontener cysterna występuje najczęściej w rozmiarze 20-stopowym i mieści od 17 000 do 26 000 litrów ładunku.
Co można przewozić w kontenerze zbiornikowym?
Jak wspomnieliśmy wyżej, w cysternach kontenerów zbiornikowych transportuje się głównie ciecze, gazy oraz chemikalia. Każdy kontener-cysterna przystosowany jest odpowiednio do danego rodzaju substancji poprzez klasy ustanowione przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). W takich kontenerach transportuje się głównie żywność (oleje roślinne, alkohole, wodę, soki czy mleko), ale również produkty przemysłowe (ropa naftowa, chemikalia, gaz czy oleje przemysłowe). Grubość ścian cysterny, rodzaj izolacji i ciśnienie operacyjne każdego kontenera cysterny są różne w zależności od tego, jaki typ produktów ma być w nich transportowany.
Jakie zalety ma kontener zbiornikowy?
Kontenery cysterna mają niewątpliwie dużo zalet — od łatwego transportu płynów po zapewnienie pełnego bezpieczeństwa i ochrony ładunku.
- Są solidne i przystosowane do transportu z innymi kontenerami.
- Jeśli chodzi o transport płynów, kontenery zbiornikowe są niezawodną i opłacalną opcją, ponieważ zanim trafią na rynek, przechodzą szereg obowiązkowych inspekcji i testów. Spełniają one normy ISO.
- Są bezpieczne. Każdy kontener zbiornikowy stosuje się do określonych rodzajów towarów – spożywczych, przemysłowych czy niebezpiecznych.
- Kontenery te najczęściej różnią się od siebie konstrukcją i wyposażeniem, dzięki czemu możemy odpowiednio dobrać kontener do przewożonego ładunku.
- Są oszczędne i łatwe w obsłudze. Dzięki włazom i zaworom kontenery zbiornikowe nie wymagają dużego wysiłku podczas załadunku i rozładunku.
- Kontener cysterna o długości 20 stóp mieści aż o 50% – 60% więcej cieczy w porównaniu do standardowego kontenera, w którym ten sam towar byłby w beczkach.
- Są ekologiczne — kontener zbiornikowy dzięki solidnej konstrukcji sprawia, że transport ładunku jest bezpieczny i ekologiczny. Nie ma mowy o wyciekach.
Kontener cysterna – podsumowanie
Kontenery zbiornikowe mają szereg zastosowań w szeroko pojętym transporcie i przemyśle. Mogą przewozić:
- soki,
- wodę,
- oleje spożywcze,
- ropę naftową,
- chemikalia,
- nawozy,
- materiały niebezpieczne.
Zgodność kontenera cysterny z normami ISO pozwala na wygodny transport, który odbywa się na takich samych zasadach jak w przypadku zwykłego kontenera morskiego. Dzięki solidnej konstrukcji ogranicza się ryzyko wycieków do minimum. Przekłada się to na zapewnienie bezpiecznego i ekologicznego transportu płynów. Ponadto, dzięki zastosowaniu systemu włazów i zaworów są łatwe w obsłudze.
Author

Właściciel firmy w Seabox. Z branżą kontenerów morskich związany od 2015 roku. Prywatnie interesuje się muzyką oraz sportem.