Kontener Open Top (OT)

Mówi się, że potrzeba jest matką wynalazków. Uważamy, że właśnie w myśl tego przysłowia powstał kontener Open Top, czyli po „naszemu” – otwarty dach. Dzięki swojej funkcjonalności z pewnością ułatwił niejeden załadunek. Czym właściwie charakteryzuje się kontener open top? Jakie jest jego zastosowanie?

Jak sugeruje nazwa, kontener open top (z otwartym dachem) wyróżnia się przede wszystkim specyficznym dachem. Dokładniej mówiąc – jego brakiem. Zamiast dachu, w tym rodzaju kontenera stosuje się specjalną elastyczną plandekę lub pokrywę do zabezpieczenia ładunku. Kontenery morskie open top są szczególnym rodzajem kontenerów transportowych. Zostały one zaprojektowane w celu transportowania towarów gabarytowych. Takich, które wymagają załadunku za pomocą dźwigu lub kraba od góry, przez dach.

Konstrukcja i rodzaje kontenerów open top

Tak jak w przypadku najpopularniejszych kontenerów morskich, ściany kontenerów typu open top, wykonane są ze stali ryflowanej i osadzone na stalowej ramie. Podłoga zazwyczaj wykonana jest z drewna lub sklejki odpornej na obciążenia. Charakterystyczną cechą odróżniającą kontener open top od zwykłych kontenerów morskich jest właśnie otwarty dach zabezpieczany plandeką. Można umieścić w środku ładunek za pomocą dźwigu, suwnicy, cyklopa czy kraba. Plandeka przytwierdzana jest do kontenera zdejmowanymi pałąkami umieszczonymi przy tylnych i przednich drzwiach. Poprzeczki nad drzwiami nie tylko zabezpieczają plandekę, ale także zwiększają stabilność kontenera. Kontener typu open top spotyka się najczęściej w dwóch rozmiarach: 20-stopowy oraz 40-stopowy. Występuje również w konfiguracji: kontener Open Top HC (High Cube – podwyższone ściany).

Kontener z otwartym dachem – zastosowanie

Wspomnieliśmy wcześniej, że kontener z otwartym dachem może pomieścić towar gabarytowy, który jest zbyt duży lub trudny do załadowania w zwykłym kontenerze przez drzwi. Konstrukcja kontenera open top ułatwia załadunek i rozładunek towarów nie tylko za pomocą otwartego dachu, ale również dzięki możliwości odłączenia metalowych wsporników znad drzwi, co daje spore pole do manewru podczas załadunku.

Open topy są idealne do załadunku takich rzeczy jak złom, drewno, szpule z kablami, gruz, materiały budowlane czy rury o różnych rozmiarach. Równie dobrze służyć mogą do transportu dużych maszyn, którymi po prostu można wjechać do środka, odłączając poprzeczkę nad drzwiami, a następnie przykryć sprzęt plandeką. Załadunek i rozładunek tych kontenerów jest o wiele łatwiejszy, niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych kontenerów morskich.

Kontener morski open top – słowem podsumowania

Od dziesięcioleci kontenery typu open top z powodzeniem są wykorzystuje się do transportu dużych, często ponadnormatywnych ładunków. Pozwalają na transport rzeczy, których nie moglibyśmy przetransportować w zwykłych kontenerach morskich. Oferują nie tylko większą pojemność, ale i znacznie dogodniejsze możliwości załadunku towaru. Ich ładowność (w zależności od rozmiaru) pozwala na udźwig od 20 do około 30 ton. Z łatwością można w nich przewozić towary takie jak:

  • materiały budowlane,
  • żelazne pręty,
  • rury,
  • drewno,
  • ciężkie maszyny.