Port Gdynia jest trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju zaraz po porcie w Gdańsku i Szczecinie. Jego powierzchnia wynosi prawie 10 tysięcy kilometrów kwadratowych a ilość kontenerów, które w ubiegłym roku „przewinęły” się przez Gdyński port sięgnęła niemalże 900 tysięcy. 23 września, w przeddzień Światowego Dnia Morza, Port Morski w Gdyni obchodził swoje 98 urodziny.

Wszystko zaczęło się 23 września 1922 roku, kiedy to Sejm II Rzeczypospolitej podpisał ustawę, na mocy której rozpoczęto budowę portu w Gdyni – i tę datę oficjalnie przyjmuje się za powstanie tego obiektu, pomimo tego, że funkcjonalność osiągnął dopiero w kolejnym roku, a uroczyste otwarcie miało miejsce 23 kwietnia 1923 roku.

PIERWSZY TERMINAL KONTENEROWY W POLSCE. KRÓTKA HISTORIA PORTU GDYNIA Z OKAZJI 98 URODZIN.
Port Gdynia podczas budowy – opuszczanie betonowej skrzyni do wody, ok. 1923 r. (źródło: https://fotopolska.eu/Gdynia/b65842,Port_Gdynia.html?f=1578444-foto)

Cztery miesiące później pierwszy raz w historii portu zawinął do niego statek pod obcą banderą – francuski parowiec pasażerski „SS Kentucky”. Obroty ładunkowe portu
w tamtych czasach dotyczyły głównie węgla i rudy, a w drugim roku działalności wynosiły już około 10 tysięcy ton. Dla porównania – w samym pierwszym kwartale bieżącego roku liczba ta wynosiła aż 6,3 miliona ton…

PIERWSZY TERMINAL KONTENEROWY W POLSCE. KRÓTKA HISTORIA PORTU GDYNIA Z OKAZJI 98 URODZIN.
Francuski statek „Kentucky” w gdyńskim porcie, 13 sierpnia 1923 roku. (źródło: https://fotopolska.eu/Gdynia/b65842,Port_Gdynia.html?f=1578583-foto).

            Rok 1925 przyniósł spore zmiany w infrastrukturze portu w Gdyni – z inicjatywy Ministerstwa Przemysłu i Handlu zamontowano w porcie dwa dźwigi do przeładunku węgla i rudy, a dwa lata później wywrotnicę mostową zdolną przeładować 300 tysięcy ton węgla miesięcznie oraz cztery dźwigi ruchome o nośności 5 ton każdy. W 1930 roku otwarto linię pasażerską w relacji Gdynia – Nowy Jork. Port rozwijał się bardzo dynamicznie, a świadczyć może o tym choćby różnica w ilości zawijających do niego statków – w 1924 roku ich ilość wynosiła tylko 27, zaś pięć lat później, w 1929 roku było to aż ponad 1,5 tysiąca okrętów. Dynamiczny rozwój trwał aż do wybuchu drugiej wojny światowej, kiedy to gdyński Port został przejęty przez niemieckie wojska i przemianowany na bazę marynarki wojennej III Rzeszy – Kriegsmarine.

           Ponowne uruchomienie portu miało miejsce dopiero w czerwcu 1945 roku, a pierwszym statkiem, który zacumował w nim po zakończeniu wojny był fiński parowiec „Suomen Neito” – miało to miejsce w 16 lipca 1945 roku. Od tamtej pory prowadzono intensywne działania mające na celu rehabilitację Portu Gdynia po destrukcyjnym wpływie wojennej rzeczywistości. Przez kolejne lata zostały wznowione linie pasażerskie, na nowo utworzony został zarząd portu oraz odbudowywano zniszczoną infrastrukturę. Do gdyńskiego wybrzeża przybywać zaczęło coraz więcej statków z zagranicy, m.in. pierwszy od zakończenia wojny statek pasażerski „Meteor” pod norweską banderą w 1959, czy pierwszy cumujący w gdyńskim porcie stutysięcznik – amerykański, tankowiec „SS Manhattan” w 1963 roku. Jedenaście lat później, w 1974 roku do Portu Gdynia zawinął największy w dotychczasowej historii tego miejsca statek – „Kasprowy Wierch” – Polski zbiornikowiec skonstruowany w Hamburgu. Co ciekawe – „Kasprowy” w swój dziewiczy rejs prosto ze stoczni w Hamburgu do Nowego Orleanu przepłynął na „pusto”, a po przybyciu na miejsce zamiast ropą został załadowany… 80 tysiącami ton kukurydzy.

PIERWSZY TERMINAL KONTENEROWY W POLSCE. KRÓTKA HISTORIA PORTU GDYNIA Z OKAZJI 98 URODZIN.
PŻM „Kasprowy Wierch” (źródło: https://www.polsteam.com/ship/559)

Niezwykle kluczowym momentem rozwoju Portu Gdynia było rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego w 1976 roku. Kilka lat później terminal kontenerowy był już w pełni funkcjonalny i rozpoczęto przeładunek kontenerów w systemie lo-lo, rozładunek-załadunek. W kolejnych latach port był stale rozwijany a ilość wpływających i wypływających z niego statków nieustannie rosła czyniąc go jednym z najbardziej „ruchliwych” portów w Polsce. Lata 90 to okres prywatyzacji Portu Gdynia oraz utworzenie Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A, a także powoływanie nowych struktur gospodarczych. W 2005 roku została przeładowana 500-milionowa tona towaru w powojennej historii gdyńskiego portu. W 2019 roku do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wszedł najdłuższy statek w historii portu – kontenerowiec MSC „Charlotte Maersk” o długości 347 metrów.

23 września, w przeddzień Światowego Dnia Morza, Port Gdynia świętował swoje 98 urodziny. Z tej okazji między innymi zorganizowano wystawę w Muzeum Miasta Gdyni pt. „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. Na wystawie można było zapoznać z historią gdyńskiego portu, wyjątkowymi fotografiami z ubiegłego stulecia, na których przedstawione były między innymi kadry z okresu budowy, codzienne życie w porcie, czy ważne wydarzenia.

PIERWSZY TERMINAL KONTENEROWY W POLSCE. KRÓTKA HISTORIA PORTU GDYNIA Z OKAZJI 98 URODZIN.
Wystawa – „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej” (źródło: gdynia.naszemiasto.pl)

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że port w Gdyni jest starszy od niej samej aż o cztery lata. Historia tego miasta od zawsze przeplatała się z portem morskim. Decyzja władz II RP o budowie portu miała gigantyczny wpływ na rozkwit Gdyni – niegdyś małej rybackiej wsi. Dziś, głównie za sprawą wybudowanego prawie sto lat temu portu, Gdynia stale się rozwija oraz jest ważnym ośrodkiem transportu morskiego w naszym kraju.

Mamy nadzieję, że historia zamknięta w małej pigułce jest równie ciekawa, co łatwa do zapamiętania, i wierzymy, że nawet tak mały jej skrawek sprawia, że jesteśmy bogatsi o pewną wiedzę – oczywiście serdecznie zapraszamy do dogłębniejszego zaznajomienia się z niezwykle interesującą historią gdyńskiego portu, a skoro mowa o porcie, to przy okazji zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą kontenerów oraz do kontaktu – z miłą chęcią udzielimy wszelkich informacji.

Pozdrawiamy!
SeaBox.