Connect Operator – to nowa marka pociągów operatorskich, które PKP Cargo Connect ma uruchomić na przełomie maja i czerwca tego roku. Czy przedsięwzięcie PKP Cargo zrewolucjonizuje Polski transport intermodalny ?

Connect Operator –  bo pod taką marką będą znane nowe składy –  będą kursowały kilka razy w tygodniu z portu w Gdańsku na Warszawską Pragę oraz Poznań – Franowo, oferując czas tranzytu między tymi miastami w zaledwie osiem godzin. Usługa obejmie również Gliwicką Bazę Kontenerową, gdzie wyjazdy do Gdańska lub z powrotem potrwają 15 godzin. Pociągi Connect Operator przewozić będą głównie kontenery morskie.

(źródło: PKP Cargo)

 

A jak transport intermodalny ma się w naszym kraju na chwilę obecną?

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego – w zeszłym roku udział transportu intermodalnego wynosił 12,6% według pracy przewozowej – nie jest to zbyt wiele, ale w każdym razie w porównaniu do roku 2018 – współczynnik ten wzrósł aż o prawie 15%, a w roku 2018 w stosunku do 2017 skok wynosił 10%, więc z tych danych śmiało możemy wywnioskować, że rośnie zainteresowanie transportem intermodalnym i zdecydowanie potrzebujemy w tej gałęzi przemysłu swego rodzaju „rewolucji”, a więc połączenia, które chce wprowadzić PKP Cargo w związku z nowymi składami Connect Operator całkiem śmiało wpisują się w tę koncepcję.

Innymi słowy – będą to nowe siatki połączeń, które będą stworzone stricte do przewozu towarów, głównie w kontenerach morskich. Dodatkowo, prezes PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký, zapewnia, że w ramach usługi Connect Operator, spółka, jako że posiada własną flotę samochodów transportowych zajmować będzie się również przewozem np. kontenerów z terminala przeładunkowego pod wskazany przez klienta adres.  Prezes PKP Cargo Connect dodał również, że bez względu na to, czy skład będzie zapełniony, czy też nie – pociągi będą kursować o stałych godzinach.

Tak jest w wielu europejskich krajach i także nasze pociągi będą jeździć również w sytuacji, jeżeli nie będzie wystarczającej ilości klientów do zapełnienia całego składu” – Ivan Ružbacký

Czesław Warsiewicz, prezes PKP Cargo zapewnił, że sieć połączeń w ramach usługi Connect Operator będzie ciągle rozwijana, oraz ma w przyszłości objąć również połączenia zagraniczne.

Transport intermodalny, jest to rodzaj transportu, w którym wykorzystuje się co najmniej dwie gałęzie środków transportu. Czyli na przykład – chcąc wysłać kontener do Stanów Zjednoczonych, najpierw musimy przetransportować go drogą lądową do portu – pociągiem, lub samochodem ciężarowym – a następnie drogą morską – kontenerowcem.

Jakie są jego zalety ? Między innymi:

  • Obniżka kosztów transportowych,
  • Zapewnienie szybkiego i terminowego dostarczenia ładunku zwłaszcza w przewozie międzynarodowym,
  • Zmniejszenie ryzyka uszkodzenia towaru,
  • Zwiększenie możliwości jednorazowego przewozu większej partii ładunku,
  • Podniesienie dostępności i jakości usług transportowych,
  • Wzrost liczby możliwych sposobów przewozowych,
  • Możliwość zastosowania różnych sposobów załadunku i rozładunku.

Transport intermodalny nie jest oczywiście bez wad. Przede wszystkim konieczne jest wykorzystanie do tego minimum dwóch środków transportu, często można spotkać się ze skomplikowaną dokumentacją spedycyjną, oraz ograniczone są możliwości przewozu przesyłek specjalnych, m.in zwięrząt. W każdym razie, pomimo swoich wad transport intermodalny jest coraz popularniejszy, oraz częściej stosowany w naszym kraju jak możemy wywnioskować z danych podawanych przez Urząd Transportu Kolejowego.

Jak Connect Operator będzie funkcjonować w praktyce ? Czas pokaże, mimo wszystko rynek transportowy w tych czasach tętni życiem na czym z pewnością zyska również i rynek kontenerowy.

Jak zwykle jesteśmy do waszych usług – również i w kwestii transportu kontenerów!

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Pozdrawiamy,
Seabox